Sjetimo se onog neugodnog tinejdžerskog srednjoškolskog razdoblja kada smo bile/i sputane vlastitim osjećajima, promatrale/i svijet kroz prizmu novo naučenog pojma Weltschmerz iz književnosti te se nadale/i ljepšim razvitcima ljubavnih trokuta i teen egzistencijalističkih kriza. Ako ste ikad u svom maloljetničkom (ili u nekom kasnijem) periodu gledale/i filmove Winone Ryder, znale/i ste da niste same/i na svijetu i da su njeni filmovi bili vaš eliksir utjehe koji se rješavao vaše angstneuroze i poticao vaše umne feminističke zupčanike da stvorite revoluciju te da budete buntovne/i. Zato uronimo ovog ljeta ponovno s opusom filmova Winone Ryder u naš Jadran srednjoškolske mizerije, neshvaćenosti i šljokičaste galanterije.

 

Kazati da je Winona Ryder samo američka holiduvska glumica je podcjenjivanje – ona je postala simbolom ženske emancipacije osamdesetih i devedesetih godina te je pokazala kako svaka mlada djevojka može ostvariti svoje snove. Winona Ryder u većini svojih filmova utjelovila je lik prosječne djevojke koja se pokušava uhvatiti u koštac sa svojim emocijama i unutarnjom pobunom te je zbog toga postala favorit velike publike djevojaka i momaka koje/i su se mogle/i identificirati s njom. Protiv nametnutih normi i uvijek kontra struji mišljenja masa, Winona je kroz svoj širok dijapazon glumačkih sposobnosti pokazivala kako se djevojke u raznim okolnostima ipak mogu izboriti za svoje mjesto u društvu. Stoga vam ovdje nudim pet filmova da rasplamsate svoju unutarnju tinejdžerku/a i pronađete moguću motivaciju za svoje aktivno feminističko djelovanje, ili barem nadoknadite za onaj propušteni aktivizam u srednjoj školi zbog kojega možda još uvijek žalite.

 

How to Make an American Quilt

Jeste li se ikad našle/i u situaciji da morate otići na ljetovanje sa svojom obitelji u neko zabačeno mjesto daleko od prijateljica/a i gdje vas je dočekalo i na prvi mah gerijatrijska demografija? I k tome još niste bile/i sigurne/i u odabiru osobe za ljubavnu vezu te se nadale/i nekom ljetnom flingu? Ako da, ovo je film da razbijete još i ono malo zrnce sumnje u mudrost vaših starijih članica/ova obitelji i zajednice te da shvatite da se intergeneracijskim umrežavanjem i razbijanjem predrasuda prema starijim osobama može stvoriti plodna alijansa i jedan cijeli (po mogućnosti feministički) kolektiv koji će vas podupirati i po pitanjima vašeg ljubavnog života. Winona pokazuje da, koju god odluku donijele/i na temelju naše intuicije i osjećaja, imamo pravo da odaberemo ono što je najbolje za nas jer je bitno da se njegujemo i budemo dobre/i prema sebi te da ne zanemarujemo naše vlastite potrebe.

 

Reality Bites

Nikome nisu strane egzistencijalističke krize, pogotovo ako smo određene/i smjerom škole ili studija i znamo da će naše buduće zaposlenje biti posao koji će nas prehranjivati, a ne utažiti našu žeđ za mijenjanjem svijeta i proširivanjem naših vidika. Ukoliko se nađemo i u ljubavnim problemima, život nam se dodatno zapapri i dobivamo osjećaj lagane zabrinutosti oko naše budućnosti. Winona ima lijek i za to – iako se u filmu ispostavi da je donijela podosta kobnih odluka, na kraju izvlači pouku iz svega i odlučuje da ne želi surađivati s korporativnim velikanima koji će manipulirati njenim umjetničkim procesom, već raditi na tome da kao emancipirana dokumentarna snimateljica ostane vjerna sebi i svojim prijateljima i umjesto kapitalista odabere skromnog diplomiranog filozofa. Winona ne želi da kapitalistički nastrojeni muškarci imaju glavnu riječ u njenom životu pa tako poručuje da i vi ne nasjedate na te priče i ostanete prije svega individue s vlastitim integritetom.

 

Girl, Interrupted

Vidljivost mentalnih teškoća i drugih psihičkih poremećaja je u današnje vrijeme sve veća, no aktivistkinje/i se i dalje moraju boriti kako bi spriječile/i perpetuiranje stereotipa o osobama s mentalnim problemima, pogotovo kod mlađih osoba kojima se to pripisuje njihovim hormonalnim fluktuacijama ili novo pridošloj srednjoškolskoj buntovnosti. U ovom filmu, Winona se suočava s vlastitim demonima te demonima ostalih djevojaka čije živote upoznaje i s kojima ujedno proživljava nova iskustva koja dovode do toga da se u okolnostima umobolnice stvori snažna solidarnost među ženama koja nadilazi ikakve njihove različitosti. Ulogom u filmu Winona pokazuje da svaka osoba može pasti u začarani krug mentalnih problema koji se čini kao tunel bez kraja, no da ipak u svim trenucima imamo potporu ljudi koji su jednako tako u začaranom krugu i koji žele shvatiti naše patnje. Winona nas uči da ako utjehu ne možemo naći u obitelji ili bliskim osobama da ćemo svoj djelić užitka pronaći u novoizabranim obiteljima koje nas neće pustiti da tonemo u bespućima svog uma.

 

Mermaids

Odnos s majkom kao srednjoškolka/ac zna imati uspone i padove, ali za nas taj poseban odnos s majkom (ili bilo kojom drugom osobom koja se skrbila za nas i koju doživljavamo kao uzor) zna biti oslobađajući ili nas u drugu ruku kočiti. Winona se u filmu suočava s obje strane majčinstva svoje mame koju glumi neponovljiva Cher. Kako sam lik Cher u filmu kaže, majčinstvo ne dolazi s posebnim uputama kako biti odlična majka, stoga je trnovit put donošenja pravih odluka za sebe i svoju djecu ili osobe za koje brinemo ponekad teško prohodan. Film nam šalje poruku da iako se ne slažemo s mišljenjima i odlukama naših skrbnica/ka, moramo naučiti nositi se s njima, biti strpljive/i i pronaći put kompromisa jer su i naše skrbnice/i također osobe koje imaju mane. Ujedno se u filmu tematizira i kompleksnost ženske seksualnosti gdje se osim liberalnog otvorenog seksualnog pristupa pokazuje i princip puritanske (ne)seksualnosti. Tendiramo li jednoj ili drugoj strani, zaključak je da svaka žena ima kontrolu nad njenom seksualnošću i da njena učestalost mijenjanja seksualnih partnera ili pak predbračna čistoća ne uvjetuju njen moral ili kredibilnost, bez obzira bila li ona tinejdžerica ili majka.

 

Little Women

Kao pro-feminističke srednjoškolke/ci nam je cilj stvarati čim više feminističkih savezništva i ujediniti žene i muškarce u frontu protiv patrijarhata. Možda nismo imale/i tako radikalna razmišljanja za vrijeme tinejdžerstva, ali svakako stoji da smo svoju ljutnju i nezadovoljstvo usmjeravale/i većim ciljevima. No, zašto ne početi formirati savezništvo u okviru vlastitog kruga ljudi, bilo od obitelji ili bližih ljudi, da stvaramo svoju malenu feminističku obitelj? Winona je toga svjesna i uz pomoć sestara stvara sebi moćne mogućnosti koje nadilaze patrijarhalna razmišljanja da žena treba biti samo u sferi domaćinstva i ne baviti se ikakvim kreativnim radom. Tako je i poruka ovog filma da nadilazimo ikakve barijere koje pred nas stavlja patrijarhat i da obgrlimo naše talente i ljude koji će nam pomoći realizirati naše želje. U srednjoškolsko doba počinjemo shvaćati da u svijetu postoje određene granice unutar kojih je očekivano da ćemo djelovati, a u tom razdoblju upravo nam je potrebna potpora i određeni ljudi koji će nam govoriti da se ne trebamo držati društvenih limita. Iako odnosi u obiteljima mogu biti krhki, film nam isto nudi mogućnost da razmišljamo o ljudima izvan obitelji koji će s nama htjeti stvoriti zdrav, feministički osnovan odnos koji, ako je produktivan, može naglasiti našu crtu produktivnosti, mašte i talentiranosti.